apropos syltetøy

05.03.09

om Sinnadamen

Filed under: funderinger — aproposingenting @ 10:36

på tirsdag kom Sinnadamen på besøk. Sinnadamen er meg. når jeg er sinna. (surprise)

og hun har ikke vært her på en stund.  noe mange vil si er helt ok.

men siden sist har hun forandra modus operandi: der hun før bare ble sittende, og svelget ned sinnet med vann eller kaffe og lot det koke og syde og ende opp med magesår, tok hun tirsdag tak og slo i bordet. og gikk. ferdig med det. selv om det var et møte hun strengt tatt hadde møteplikt til og burde være på. men når en av de man er nødt til å forholde seg til på en daglig basis avstumper enhver diskusjon om et sensitivt tema med «talk-to-the-hand» og ordene «ro deg ned»…. da kommer sinnadamen fram. og går. inn på sitt eget kontor og er ferdig med det.

og finner ut at for å finne tilbake til seg selv, altså meg. (her ble det en del forvirrende personlige pronomen. grammatikk var aldri min sterke side)….. vi prøver igjen:

for å finne tilbake til meg selv, begynte jeg med morgengymnastikken. og morgengymnastikken her i huset består i mentale ting. fysisk trening utsettes til andre tidspunkt. min mentale morgengymnastikk er blogg- og nyhetslesing. jeg har morgenrutiner som inneholder nettet. (og en rutine som alle ler av men som jeg ikke ser humoren i : ta på sko før jeg pusser tenner…. hva er galt med det?)

og den første bloggen på lista er Frøken Makeløs sin. med dette innlegget. som fikk meg tilbake og gjorde at jeg ganske fort var glad for at jeg gikk og skjønte at jeg hadde gjort det eneste riktige. flinke Frøken M.

som sa dette:

«Derfor skal dere få en liten peptalk i dag, alle dere som lar dere tråkke på, dere som tar til takke og som strekker dere lengre enn dere burde. Det skal ikke være sånn. Du trenger ikke finne deg i å bli urettferdig behandlet, du behøver ikke late som at alt er greit når det ikke er det og du skal ikke la andre utnytte deg.»

jeg neide pent og takket og sendte en mental blomsterkvast.  jeg trenger ikke å finne meg i og late som alt er greit bare for å være snill og ikke skvulpe med båten (et bilde der gitt jeg ikke helt fikk til. å oversette engelsk til norsk er ikke alltid like lurt : «to rock the boat».)

og en annen ting: pick your battles. finn ut hva som er verdt å fighte for. ta ikke alle kamper som tilbys deg. noen er verdt å blø for. andre ikke. og denne kampen er jeg ferdig med.

1 kommentar »

  1. Heia heia! Så fint at det ble så bra timing med den posten! Og det er absolutt et poeng dette med å velge sine kamper. Ikke alle er verdt å ta, noen koster mer enn de smaker. Men man skal ikke holde på og svelge kameler hele sitt liv heller.

    Kommentar av Frøken Makeløs — 05.03.09 @ 10:40


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

