apropos syltetøy

23.02.09

filmer å se når verden ikke er der den skulle være. en historie om å lese.

Filed under: bok og film — aproposingenting @ 11:47

jeg ser mye film. eller rettere sagt: jeg så mye film. før. mer om det siden.

for tiden, og som regel,  er det mest bøker det går i.  hele tiden. over alt. på buss,cafe, i senga. hadde jeg hatt badekar ville bokhylla på badet (som fins allerede…) vært større. men det går fint an å lese kunstbøker på do også. I have been known to read-walk. lese mens jeg går. da mest i sommerhalvåret, når man ikke må se opp for takras eller unngå å tryne i snø. jeg lukter på bøker. nye bøker i bokhandelen. og gamle på antikvariatet. trykksverte og papir. kunnskap og følelser. hjerte og smerte. og beføling av bøker med cover jeg liker…. en enkel men effektiv glede i hverdagen.

jeg leser alltid. hele tiden. flere om gangen. alt til sitt bruk. en til å sovne av. da helst noe jeg har lest før som er verdt å lese en gang til, men der det ikke er så farlig om jeg sovner og ikke helt finner ut av hvor i boka jeg sovna fra den. en, eller aller helst flere, til å ha i veska til bruk når som helst og hvor det ikke måtte passe seg. buss-skur. buss. taxi. cafe. mens legen setter akupunkturnåler. i lunsjen på jobb når man ikke gidder være sosial. eller orker. som beroligende på venterommet hos tannlegen eller frisøren. (ja. tannlegeskrekken og frisørskrekken er tilnærmet like stor).

The Collected Dorothy Parker er en av de jeg ofte drasser rundt på. denne har jeg gjennom tiden eid ihvertfall sju av. noen er gitt bort, andre er lest i hjæl. pocketbok i badstu ender med løsbladsystem når limet smelter. denne skal det for tiden finnes tre ex av i hjemmet. tror jeg. tror fordi jeg ikke vet helt. oversikt er ett ord jeg ikke har noe begrep om iforhold til bøker. veggene i min lille 43 kvadrat store leilighet er dekket av bokhyller. det finnes knapt ledig veggflate på stua og soverommet. i tillegg er badet, gangen, og nå også kjøkkenet, tatt i bruk som bok-asyl. stabler. tre i dybden i hyllene. helvete for noen. himmel for meg. (sa jeg at jeg bor alene…?)

kokebøker. har jeg en hyllemeter av. kan ikke lage mat. vil ikke lære heller. men å lese kokebøker på senga? alle tiders.

oppslagsbøker. kunst og foto-bøker. og diverse fag-bøker. sannsynligvis er det meste av dewey-systemet dekket. og små kosebøker.»søndagsbøker» som en venninne døpte dem. bøker man blar i og koser seg med på søndag. små søte bøker. eller fine snirkel-illustrerte ting om alver og drager og Mummitrollet. tegnserier. eller denne.

strengt tatt burde jeg kvitte meg med bøker. en del av dem. de jeg aldri kommer til å åpne igjen eller de jeg ikke vil ha lenger. bom-kjøp, bom-gaver. dubletter. titler det er to eller flere av. fordi jeg ikke helt har oversikten over hva jeg eier av bøker. noe som medfører at jeg plutselig oppdager at den samme boka, med forskjellig cover, helt tilfeldigvis står ved siden av hverandre i hylla. dette dreier seg oftest om engelske ting. britisk og amerikansk utgave.  eller ny og eldre utgave.  jeg burde rydde og organisere. alfabetisk er oppskrytt. (sju år i bokhandel har gjort meg allergisk ovenfor denne måten å sortere bøker på) . burde heller sortere etter tema, eller genre. noveller, dikt, engelsk, svensk. norsk romaner. psykologi. biologi. det siste ikke fordi jeg kan så mye av det, men fordi det er gøy å lære nytt. og prøve å finne ut av hva og hvorfor mennesket er som det er og hvorfor vi gjør så mye dustete ting når det kommer til kjærligheten. det bruker jeg biologien til.  (det hjelper også å ha folk som forer en med fine titler å lese av samme tema. )

men jeg klarer ikke å kvitte meg med bøkene! vil ikke. kan ikke.

det er noe trygt og sikkert og konstant over en full bokhylle. jeg har alltid noe å grave nesa ned i. slippe å tenke. eller bli inspirert til å tenke anderledes. komme videre. forstå. etter mange år med lite inntak av kunnskap, er jeg nå så kunnskapshungrig at jeg tråkler meg gjennom pensumet til psykologi grunnfag. eller det som i min tid som student het grunnfag og som nå sikkert har et helt annet fancy navn. bare fordi jeg vil. fordi jeg kan.

nesa og ansiktet har vært begravd i en bok fra jeg begynte å lese. før jeg begynte i førsteklasse på barneskolen. flukt, trygghet. ikke trenge å forholde seg til verden. kanskje ikke den beste løsningen alltid. noen ganger burde jeg vel latt verden komme innpå meg. men sånn ble det. jeg leste når andre levde. eller sloss.

og jeg har ingensomhelst planer om å slutte.

innredningen i hjemmet er «designet» ut fra leselys og komforten man trenger for å lese. og når jeg blir rik skal jeg ha bibliotek. stort. med stige på hjul. og peis. ørelappstol. og gjerne en butler når vi først drømmer om uoppnåelige ting.

ok.

det var bøker. eller litt om bøker.

nå film.

eller… skitt au.

følg med i neste episode av  «filmer å se når verden ikke er der den skulle være. en historie om å lese.»

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

