apropos syltetøy

13.11.08

om Hello Kitty – og andre barnslige ting

Filed under: funderinger,ting jeg liker — aproposingenting @ 10:23

jeg vokste opp i de «glade» 70-åra. glade i » » fordi var de nå så glade..? brunt, orange, grønt. fargeskalaen var ikke akkurat humør-fremkallende. kanskje mer med på å holde skaperglede og kreativitet nede?

jeg hadde leker. (det meste arvegods. greit nok)
men så gudsjammerlig kjedelige. dukker og dukkeklær. hjemmestrikket av mamma.
men jeg vokste opp på gård med stor skog og massive ute-muligheter. falt ned av trær, klatret opp igjen, lagde hytter i skogen. lekte steinalder og middelalder. laget intrikate kodealfabeter som jeg skrev ned på uhorvelige mengder med printer-papir jeg fikk fra onkelen som jobbet på NTH. designet en konsentrasjonleir med kongler og pinner. ( ja. jeg var et merkelig barn som leste for mye og hadde altfor stor fantasi).
vi hadde dyr. kuer og griser og en og annen høne/hane. jeg deltok i slakt flere ganger. rørte i blod og smelte hammeren i panna på grisen. og det beste jeg visste var blodpudding. ett barn av i dag som forteller en slik historie på skolen blir sendt rett til psykolog og barnevernet kommer uanmeldt for å finne ut hva det er foreldrene utsetter barnet for.
jeg overlevde fint jeg…

så. over til overskrifta. jeg skulle vært barn nå jeg. eller ihvertfall 25 år yngre. jeg vil være goth. jeg liker Emily Strange , og synes emo-stripete knesokker er digg. jeg vil være nerd og geek og gamer. jeg er totalt avhengig av mine store svarte scullcandy hodetelefoner til min svarte ipod.

og jeg liker Hello Kitty. ja. jeg vet det er sjukt. noe jeg har fått høre (du vet hvem du er).
og ønskelista til jul inneholder denne. og denne.
men absolutt ikke denne og ihvertfall ikke dette!

jeg liker Gizmo. og Laban. jeg har en Furby (som nekter å snakke med meg. uvisst av hvilken grunn. sannsynligvis fordi jeg prøvde å lære den å banne). sommerfugler og lyslenker dekorerer hjemmet. og jeg er rimelig lei av hun som går forbi vinduet mitt flere ganger om uka og stadig vekk snakker om at det er «rotete» hos meg. bare fordi jeg har blå og røde og blanke glassflasker i vinduene mine. (det er vel noe jeg må regne med når jeg lufter/holder innetempen nede under 17 grader.)
jeg liker Yoshitomo_Nara. og animasjonsfilmer fra Pixar og Disney. og synger av full hals til musikken fra Peter Pan «he can fly he can fly he fleeeeeew» .

og jeg liker glitter.

kall meg gjerne barnslig. kall meg gjerne umoden. kall meg hva som helst. men jeg har heller røde hjertelys i stua enn kalde hvite minimalistiske flater tatt rett ut fra design-kataloger. jeg har heller en haug med sommerfugler i myggnett over senga enn gardiner til flerforldige tusen. jeg går heller i stripete emo-kne-sokker enn crocs. det siste er vel en no-brainer.

og forresten: føy dette til på ønskelista.

2 kommentarer »

  1. Så fint at du skriver igjen. Mye. Jeg har også blodpuddingbarndom med bøtter fulle av blod.

    Kommentar av Anonymous — 13.11.08 @ 23:40

  2. Anonym var meg.

    Kommentar av Mettemor — 13.11.08 @ 23:41


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

