apropos syltetøy

07.11.08

om begravelser

Filed under: funderinger — aproposingenting @ 12:43

for en stund siden, etpar uker, var jeg i en begravelse. en onkel, broren til pappa. en av fadderne mine.
jeg hadde absolutt ikke noe som helst lyst til å dra. være med på det. delta.
jeg synes begravelser er vanskelige. ikke bare slitsomme, men også rett og slett skremmende. og fordi begravelser er skumle og vanskelige i hodet mitt, blir de jo som oftest det i virkeligheten også. slik er det vel med det meste. er jeg redd for det blir det skumlere.
i tillegg er graven til pappa på samme kirkegården. han døde da jeg var 22-23 år. det var et ventet dødsfall, i det at han var syk og hadde vært det svært lenge. og jeg har kun vært på grava hans tre ganger i de 17 årene etterpå. jeg har ikke noe forhold til steinstøtta som står der med navnet hans på. han er ikke der. han er i hjertet mitt. på godt og vondt.

så jeg gikk etpar runder i hodet mitt med meg selv: hvem er begravelsen til for? hva er det viktigste i det ritualet: å få noen ned i jorda eller å ta avskjed med dem? og er det plass til å ha andre motiver for å være der? for å bli ferdig med fortiden, kvitte seg med vonde tanker og opplevelser, gå videre? kan jeg være så egoistisk at jeg ikke bryr meg om den som er død eller hans famile, men er der fordi min nærmeste famile trenger det? søstra og mamma og meg?

så jeg gikk.
og jeg angrer ikke.

det ble en fin dag. på veldig mange måter.
mange private tanker. som ikke er til for dette forumet.

men jeg var på graven til pappa.
to ganger.
den andre gangen tok jeg med en nellik fra buketten vi hadde med til min onkel og la den hos pappa. sånn at han skulle være med i opplevelsen jeg hadde med å gå videre. kvitte seg med onde tanker. noe han hadde trengt også.
for så altfor lenge siden.

Legg igjen en kommentar »

Ingen kommentarer så langt.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

