apropos syltetøy

03.09.08

om å hate

Filed under: funderinger — aproposingenting @ 12:06

jeg hater måker. og duer ligeså. og de hater meg. intensiteten fra begge parter er massiv.
jeg er, og har vært det lenge, hellig overbevist om at landsmøtet i MFF (MåkenesFellesForbund) har vedtatt skuddpremie på menneskeheten. særlig meg. ditto DFF.
og i samme slengen: duer er satans flygende og skitende disipler her på jorden. og en god måke er en død måke.

sterke ord. sterke meninger.
her er bakgrunnen: å sykle over Torget eller ned Nordre gate i Trondheim er en risikosport selv uten luftbåren faenskap.
gamle damer med plast-hofter og gåstol, hunde-eiere med knøttsmå dyr/vesener i altfor lange bånd, «indiansk» panfløytehelvete, tiggere med og uten trekkspill, med og uten noe som helst talent, og sist men ikke minst:utstrakt salg av dette og hint. det siste både lovlige og ulovlige varer og tjenester.
når man da i tillegg til foran-nevnte farer og feller legger til maker og duer ender vi opp med mitt eget lille personlige helvete.

jeg spør meg selv, og skulle også gjerne spurt de som gjør det: hvorfor mater du duene? hvorfor tømmer du ut en pose med brødsmuler, river opp resten av bollene du ikke spiser, hvorfor synes du det er ok? hvorfor? hvorfor?
jungeltrommene går fort når det oppdages at maten er servert. fra tak og kirkespir kommer de i flokk og følge. i altfor stor fart og med ett mål for øyet: MAT. unne vei. her kommer vi.
og der kommer jeg på sykkel – eller også gående – og med mitt lett nærsynte blikk føler jeg at panna mi er en eneste stor målskive. og at nebbene er sikta godt inn på midt i fleisen min. og gående er det lett nok å dukke unna. men på sykkel ender det med smerte og latter. smerte hos meg og latter fra de som skadefro ser meg velte på sykkel.

flere eksempel: se deg om etter en åpen plass der en due-flokk med innslag av etpar arts-forvirrede måker har satt seg til rette. enten for å spise brødsmuler, søppel, eller bare lage bråk. (måker og duer er forresten fugleverdenens sæggere og tæggere og fjortiser som henger rundt Trondheim Torg). prøv å unngå at de ser deg før du er en meter unna. og finn deretter ut hvorfor Hitchcock hadde så stor suksess med Fuglene. enhver due og måke ser det som sin plikt å straffe deg for at du våget deg nærmere enn fem meter. og straffen er en dominoeffekt av først en så to så alle fugler små og store de er til værs i lav høyde med retning og mangel på retning mot den som foretok overtrampet. to runder rundt og en overflyging i ekstemt lav høyde, før de finner tilbake til utgangspunktet og fortsetter hva det nå enn måker gjør for å ha lov til å bebo vår lille planet.

og driter gjør de og.
men det er tema for en annen dag.

2 kommentarer »

  1. Der fikk du det ut!
    Og her sitter jeg og smiler.
    Håper jeg er tilgitt.😉

    Kommentar av Mettemor — 03.09.08 @ 15:56

  2. Tiltredes.

    Kommentar av Lill — 12.10.08 @ 21:26


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.

