apropos syltetøy

31.08.08

skammekroken – film man ikke bør like men ser /eier likevel

Filed under: funderinger — aproposingenting @ 10:54

ja. jeg har Tornefuglene på dvd. komplett. jeg har ikke sett den siden den gikk på tv for evigheter siden og jeg strengt tatt var for ung. men jeg eier dvd-boxen. jeg er ikke stolt av det. helt sant. og jeg tror ikke jeg kommer til å se den med det første heller.

jeg ser mye film. og bruker kanskje film som andre bruker musikk: som bakgrunns-støy for dagliglivet, for å sovne, for å slappe av. og ikke minst som flukt:koble ut hodet og la det daglige slitet og strevet få en pause. det siste er det ikke all film som egner seg til. det er vel ikke akkurat FightClub jeg putter i spilleren for å få sove. ei heller Stalag17. men The Manchurian Candidate derimot…. der sovner jeg etter ca femten minutter. og The Contender aner jeg ingenting om annet enn at den handler om en kvinnelig presidentkandidat i USA og at geniale Joan Allen spiller hovedrollen. likevel er den godt brukt. (dette nærmer seg trixet med å lese i matteboka for å få sove: ingen læring bare soving.)
for å sovne av en film er det en del viktige ingredienser: filmen må være amerikansk. det bør være drama eller actiondrama. den kan gjerne inneholde et plot too good to be true. og følgende skuespillere kan/må være på rollelista: Ben Afleck, Bruce Willis som komedieskuespiller, hvilken som helst av Baldwin-brødrene i hva som helst, Nicole Kidman i filmer der hun ikke har falske neser eller annet fusk(utfordring: se Tolken uten å sovne… I dare you).

det er flere deltagere i 400 meter film-skammekrok med tilløp.

jeg har flere venner og bekjente med smarte hjerner. som har sett mye film og ikke er redde for å slakte. ikke bare slakte film men også filmsmak. derfor er det ikke alle dvd’er i hylla som har en fremtredene plass. og her kommer en film jeg ser oftere enn andre men som ikke sees fordi den er must-see eller pensum eller klassiker: 28 days. med Sandra Bullock fra tiden før hun opererte bort ansiktet sitt, og VIGGO! pre-Aragorn. filmen er ikke bra. jeg tror ikke den engang gikk på kino i Norge. og tema og utførelse av skuespill og alt annet er heller ikke akkurat eksepsjonelt. men det er noe med stemningen(?) som gjør at den er fast inventar i spillelista mi. det må være noe med Viggo Mortensen, for GI Jane med Demi Moore som seriøs badass marinesoldat er også godt brukt. moral og kvinnesyn og USA-redder-alltid-verden-temaet er ikke bra. men igjen: mye sett her hjemme.

burde nevne Ringenes Herre-trilogien her. men den skammer jeg meg ikke over å ha sett mer enn ti ganger. og det at jeg kan lengre passasjer utenat, får så være. noe skal man jo bruke hjernen til i helgene også.

flere byer i Belgia (les: skammekroken)?
Save the last dance f.eks. eller hva med A Knights Tale?
jeg har flere amerikanske paier. vet ikke hvorfor. kan ikke forsvares.
Showgirls. og i samme slengen Striptease. der var Demi Moore igjen. hvorfor har hun laget så mange fryktelige filmer? og hvorfor eier jeg flere av dem?

jeg regner med at etter denne tilståelsen blir det slakt.
fra flere fronter.

talk to the hand ‘cus the ears ain’t listening.

1 kommentar »

  1. Mmmm Demi Moore… Kæm bryr sæ om filmen… Det e jo Demi😛 Striptease var jo kanskje ikke verdens beste film… Men det er jo DEMI !!!

    Kommentar av Tom — 31.08.08 @ 20:02


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

