apropos syltetøy

05.08.08

om å se på mennesker

Filed under: funderinger — aproposingenting @ 12:35

en favoritt-syssel har alltid vært å se på mennesker. bare se men ikke stirre. myse. observere. litt sånn gjemt bak solbrilleglass. rare mennesker. flotte. søte. stygge. folk som ikke helt har fått nok bagasje utdelt ved ankomst. eller som har mistet kofferten og har alt de eier og har i en rema-pose. noen ser jeg bare en gang. de går forbi, jeg ser, dømmer, og lar dem gå videre i livet sitt. andre er gjengangere. de dukker opp og går forbi og kommer tilbake igjen om etpar dager eller uker.
byens gjengangere er mange. den høye hvithårete med penn. Hårek. de konstant promille-befengte i parker og på åpne plasser. jeg har et favoritt-par. jeg har sett dem nå i ca femten år (pluss minus noen år). han: limt fast i starten av seksti-tallet med spisse sko, skinnjakke, olje-lugg/hår, plastkam i baklomma. etter som årene går har hårene gått. jeg mistenker ham nå for å ha hentesveis. men med produkt i håret og plastkam kan enhver gjemme seg bort i skyggen av Donald Trumps frisyre. hun: tights, lave støvletter/flate sko, lurex i enten jakke eller genser, akkurat litt for mange smykker og ting som ikke matcher og to gjerne tre håndvesker. hun alltid foran, han alltid bak. og det som fascinerer meg med disse to er dette: så bra at de fant hverandre! her lekker ondskapen ut litt: de har ikke akkurat hatt hell utseende-messig. ingen av dem. men sammen, og for hverandre, er de helt sikkert dynamitt. og helt fra første gang jeg så dem har jeg tenkt: da er det håp for meg også. når to så lite sjarmerende mennesker klarer å finne noen å bli glad i og det er gjengjeldt: da kan det da ikke være så vanskelig for meg? det er en litt trist tanke egentlig. men skitt au.
mannen med pennen. i dag så jeg ham gå forbi iført røde klær. og et skjerf med dusker/pomponger. tre duskpomponger. og i hånda holdt han tre rundstykker. bare tre rundstykker som satt fast i hverandre og som ikke var i pose eller noe som helst. han holder alltid pennen foran seg når han går som for å stikke hull på verdensballongen. i dag var det rundstykkene som kom først. med duskeskjerfet etter. han er alltid veldig målbevisst når han går. og menneskeheten deler seg for ham som om han var Moses og Nordre gate var Rødehavet.

jeg har blitt så vant til å se disse folkene. de blir fort en del av hverdagen. så mye så at når noen forsvinner så merkes det.
jeg hadde i mange år et rent helvete med en sullik som sto utenfor huset mitt og ropte for å få kontakt med de i tredje sånn at han fikk komme inn på en evigvarende fest. natt som dag. rett utenfor stuevinduet gaulet han et navn, la oss bare si …Karsten. heisen er låst og døra til trappeløpet likså. så når han ville inn kunne han stå der i timesvis. jeg har ikke tall på de gangene jeg kom på jobb og ikke hadde sovet pga han som sto der og ikke fikk kontakt med festlighetene i tredje-etasje. en nitti høy, grå-håret, periode-dranker. og skummel. møtte ham ved postkassene en gang og han bjeffet. hunde-bjeffet.
etter mange lange runder med huseier og politi etc har det nå da endelig blitt stille. festen er over og alle har gått hjem. det kan soves uten å bli vekket av fest-syke alkoholikere.
en dag i forrige uke fikk jeg høre grunnen til at det ble stille. den ropende mannen er død. borte. gone. ceased to be. ex-parrot. og i ganske nøyaktig ti sekunder er jeg trist. men det går fort over. og jeg håper noen sto over ham og ropte mens han gikk heden.
der kom ondskapen til syne igjen.

1 kommentar »

  1. Jeg hadde ikke lagt merke til at den høye, rødkledte gikk med en penn foran seg. Men i dag så jeg etter. Og selvfølgelig. Han holdt en rød penn i hånden der han rakrygget gikk bortover Kjøpmannsgata.

    Kommentar av Mettemor — 07.08.08 @ 12:04


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.

